Uporabniška izkušnja, definicija in njeni procesi

definirajmo-kaj-je-uporabniska-izkusnja

Če ste zakorakali na pot razvoja spletnih strani ali pa bi želeli nadgraditi svojo že obstoječo spletno stran/trgovino in ste slišali za optimizacijo uporabniške izkušnje… ste na pravi strani.

V tem prispevku bomo podrobno pogledali uporabniško izkušnjo na spletnem mestu, jo definirali in predstavili delo oblikovalca uporabniške izkušnje. Predstavili bomo faze procesa oblikovanja uporabniške izkušnje. Seveda pa definirali, kaj ubistvu pomeni dobra uporabniška izkušnja in kaj z njo pridobimo oz. kaj naši uporabniki pridobijo.

UX je fokusiran na uporabnika in njegove zahteve, pričakovanja in bolečino

UX DESIGNERS

Na kratko povedano je UX oz. uporabniška izkušnja pot, po kateri uporabnik gre, kadar pride na vašo stran. Uporabniška izkušnja se meri po tem, kako hitro uporabnik najde pot od točke A do točke B. Dejavniki pa so hitrost, razumevanje, navigacija in dodatne informacije.

UX je pa le del širšega procesa oblikovanja in izdelave spletne strani, trgovine ali aplikacije. 

Kaj je uporabniška izkušnja?

Definirajmo kaj je UX in kaj spada v to področje?

UX je del procesa oblikovanja in izdelave spletnega mesta. Kadar se pogovarjamo o uporabniški izkušnji, imamo v mislih, kako se uporabnik počuti na strani, kar pa ni nujno res. Oblikovalci UX skrbijo za potek informacij in ustvarjajo uporabniško pot od točke A (vstop na stran) do točke B (konverzija).

To zajema načrtovanje postavitve elementov na strani, gumbov, slik, stranskih vrstic, navigacije in same vsebine. Ampak SAMO postavitev. Vse, kar je v sklopu z izgledom (barve, pisave, velikosti ipd.) je delo UI oblikovalca oz. oblikovalca uporabniškega vmesnika.

Kaj bi želeli z optimizacijo uporabniške izkušnje doseči?

Primer dobre uporabniške izkušnje je, kadar uporabnik pride na stran in enostavno navigira skozi vsebine, brez, da bi iskal pod stran ali gumb za nakup. Stran ga vodi čez celotni proces nakupa ali naročanja in vedno ve, kje se nahaja.

Dobro optimizirana stran bo uporabniku vedno ponudila dodatne informacije ali ga peljala na naslednjo stran, kjer si lahko prebere več. Vedno ima možnost kontakta, nakupa, naročnine ali pa enostavnega deljenja s svojimi prijatelji.

Elementi so vedno tam, kjer jih uporabnik pričakuje ali potrebuje. Kadar se v procesu zalomi, je vedno na voljo pot nazaj ali hiter gumb za pomoč. Stran ne obstaja? Uporabniku so ponujene podobne vsebine, ki bi ga morda zanimale. 

Optimizacija uporabniške izkušnje UX.

Optimizacija uporabniške izkušnje

Kot smo rekli se UX oblikovalec ukvarja s optimizacijo procesov. Ali je to proces nakupovanja ali brskanja med spletnimi recepti. Zato je optimizacija uporabniške izkušnje tako uspešen korak proti doseganju željenih rezultatov na spletni strani. 

Že sam premik gumba ali enostavnejša navigacija lahko pripelje ogromne rezultate podjetju. 

Optimizacija se vrši preko testiranja strani in implementacije že poznanih praks. Veliko krat zasledimo pre nasičene tekste, slabe navigacijske menije, slepe ulice ali slastne 404 strani brez vsebine. 

Kako poteka načrtovanje uporabniške izkušnje?

Uporabniška izkušnja se načrtuje na podlagi raziskovanja, razumevanja in testiranja. Glavne faze so:

Definicija cilja spletnega mesta

V prvem koraku vsakega UX projekta je pomembno, da si zastavimo cilje kateri podjetju prinašajo največ vrednote. To so lahko konkretni nakupi, naročnine ali pa prijava na e-mail novice. Smiselno je, da so cilji v skladu s cilji podjetja oz. njeno strategijo.

Raziskovanje

V fazi raziskovanja bomo ugotivili smernice in trende industrije, definirali bomo uporabniške profile(ustvarimo persono, ki predstavlja izbrano ciljno skupino) ter ugotovili njihove potrebe, želje in pričakovanja.

Kadar razvijamo nove 

Študija konkurence

Kadar se pogovarjamo o študji konkurence, ne mislimo dolgotrajnih procesov poizvedovanja, intervjujev, anketiranju ipd. Seveda, v kolikor bi želeli zelo obširno in globjo razumevanje trga, je tudi to smer katero lahko uberemo. Ampak v tej točki lahko le v Google iskalnik vpišemo svojo dejavnost in pregledamo kdo je prisoten na spletu, kako se predstavljajo in kako imajo strukturirana spletna mesta. 

Ugotoviti želimo, kako se pozicionirati na spletu v primerjavi s konkurenco tako, da boste izstopali in boste drugačni.  Smiselno je prebrskati tudi strani iz tujine. 

Veliko krat bomo dobili dober vpogled v trenutne trende, ki se v vaši industriji uporabljajo in ideje kako se še bolje predstaviti.

Uporabniški profili- persone.

Definicija ciljne skupine in določanja uporabniških profilov (persone)

Ta korak bi označili kot enega izmed najbolj pomebnih v UX procesu. Zdaj je čas , da ugotovimo in določimo najbolj relevantno ciljno skupino in jo podrobno predstavimo z izmišljeno osebo. Ta oseba bo služila kot referenčna točka za prihodnja oblikovanja. Kadar se bomo spraševali ali bi bilo smiselno A ali B, se lahko vprašamo, kaj bi bilo tej osebi smiselno in kaj bi ta oseba pričakovala ali potrebovala.

Vprašanje nastopi, od kje pridobiti te podatke?

V kolikor razvijate dodatno stran, funkcionalnost za že obstoječo stran ali aplikacijo, lahko uporabimo analitične podatke iz kakšne analitične platforme kot je Google Analitycs. 

V kolikor teh podatkov nimamo, ali pa razvijate popolnoma novo stran brez predhodnjih podatkov je ta faza procesa bolj kreativne narave. Kot prvo lahko sklepamo po funkcionalnosti in uporabnosti produkta/storitve, katera ciljna skupina bi morda bila primerna zanj. Tukaj si lahko pomagamo s kakšnimi stranmi, ki ponujajo analitične podatke za specifično industrijo ali produkte. Bomo pa zagotovo dobili prave informacije v fazi testiranja, kjer bomo testno stran morda promovirali ali pa najeli kakšno podjetje, da jo testira za nas.

Katere informacije je smiselno določiti personi?

Kadar ustvarjamo persono je smiselno določiti naslednje informacije:

– Ime in priimek (pomaga z vizualizacijo pesone)
– demografski podatki (starost, spol, lokacija, stan, služba, izobrazba, družbeni status)
– zgoba (za persono ustvarimo zgodbo o tem kdo je, kako se porodi njegova/njena bolečina in kaj za njo pomeni rešitev kot tudi kaj z njo pridobi)
– hobiji, navade, zanimanja in preference blagovnih znamk,
– preference mobilnih naprav (pametna ura, mobilni telefon, tablica, prenosnik, stacionarni računalnik),
– frustracija (kaj je uporabnikova bolečina)
– želje, potrebe in pričakovanja.

Funkcionalnost

Ko imamo definirane uporabniške profile, razumemo potrebe in motivacijo naše ciljne skupine. Zdaj moramo določiti funkcionalnost strani, ki je najbolj smiselna za naše uporabnike in pri doseganju naših poslovnih ciljev. Priporočljivo je te funkcionalnosti določiti preko sistema, kajti mnogo krat imamo omejen budget ali zelo ozko časovnico. Zato se moramo zamisliti, katere funkcije so nam najpomembnejše in katere lahko v danih okvirjih tudi uspešno dosežemo.

Žični izris spletne strani.

Žični izris spletnega mesta oz. wireframing

Čas je za sestavo poteka informacij skozi stran. Kadar se pogovarjamo o wireframih oz. žičnih izrisih, si moramo predstavljati le grobe skice strani. V tej fazi še ne delamo konkretnih postavitev, kajti moramo biti odprti za spremembe.

Cilj je ustvariti potek informacij na način, ki je smiseln za vsako persono. Torej ustvarjamo jih s strategijo doseganja uporabnikovih ciljev.

Priporočljivo je, da naredimo min.4-5 žičnih postavitev za tipsko stran. Tako se ne ujamemo v efektu prve žoge in dovolimo, da raziskujemo različne možnosti, do katerih morda na prvo žogo nebi prišli. 

Testiranje

Razumemo produkt, razumemo motivacijo uporabnikov in njihov problem. Oblikovali smo kanal informacij in uspešno vse združili v končno obliko, ki je na pogled dovršena. Zdaj napoči trenutek, kjer bomo ugotovili ali so naše teze bile tehtne in ali smo se resnično postavili v čevlje uporabnika. Čas je za testiranje!

Žične izrise prikličemo v življenje s programom kot je Adobe XD, Figma ali Sketch. Izdelan prototip pa testiramo z resničnimi uporabniki. Testiranje lahko poteka z znanci, družinskimi člani, lahko objavimo oglas in poiščemo testerje ali pa plačamo zunanjemu podjetju, da prototip strani testira namesto nas. Končni cilj je izpiliti stran do točke, kjer bomo zadovoljni z rezultatom. 

In brez skrbi, nikoli ne bomo popolnoma zadovoljni kajti vedno je prostora za izboljšave.

Kadar smo UX izpilili in smo zadovoljni z doseženimi rezultati, se stran preda UI oblikovalcu, ki poskrbi za barve, pisave, slike in druge multimedijske vsebine.

nadaljevanje UX optimizacije

Uporabniška izkušnja se ne konča na strani

Ker UX oblikovalec ustvarja kanale informacij, je njegova naloga, da razmišlja tudi o tem, kaj bo uporabnik naredil kadar stran zapusti. V konkretnem primeru, so to dodatni marketinški kanali kot so re-marketing, email-marketing, sistem zapuščene košarice, opomniki za ocenjevanje ali pa mailing, ki vošči uporabniku vse najboljše, ko nastopi njegov dan.

Kadar načrtujemo celovito, je tudi prodajni efekt veliko večji. Torej prodamo več, pridobimo več sledilcev, naši uporabniki pa imajo občutek, da se jih spomnimo in da niso le številke. Posledično so še bolj povezani z našim podjetjem, kar pa ima močan efekt na branding in ugled podjetja.

Uporabna vsebina

V kolikor bi želeli več informacij priporočamo naslednje kanale:

V kolikor vam je bila vsebina všeč, nam lahko pustite oceno.
Hvala za podporo!!! :)