Pot do zdaj: Izbrali smo poslovno idejo (glej: "poslovna ideja") in naredili analizo trga (glej: “tržna raziskava”). Na podlagi ugotovitev smo sestavili poslovno strategijo podjetja (glej: "poslovna strategija").
Naslednji korak na poti do lansiranja novega podjetja je razvoj poslovnega modela. Poslovni model definira kako bo podjetje ustvarjalo svoje prihodke. Po definiranem poslovnem modelu pa nadaljujemo z razvojem ime novega podjetja (glej: “ime podjetja“).
Poslovni model torej določa, kako vaše podjetje generira prihodke. Kako ustvarjate vrednost in kako ste za njo kompenzirani. Poslovna strategija pa določa, kako boste izvršili svoje poslovanje, da boste prišli do želenih ciljev.
Poslovni model v primeru
Ste izdelovalec lastnih produktov. Namesto, da prevzamete promocijo in prodajo končnim strankam se odločite, da bi želeli svoje produkte prodajati le trgovcem, ki bi vaš produkt prodajali v njihovih prostorih. Možnost je, ali odkupijo določeno zalogo v naprej, plačajo po prodaji, ali pa na trajnik. To so primeri poslovnih modelov (kako boste generirali prihodke).
Tipi poslovnih modelov

Kot smo že rekli poslovni model narekuje način, kako vaše podjetje generira prihodke. Obstaja neskončno različnih poslovnih modelov, ki jim lahko sledite. Nekatera podjetja uporabljajo tudi več kot enega. Pozorni moramo biti na potrebe naših uporabnikov in če je smiselno za njih, bo tudi za vas.
Vzpodbudili vas bi k temu, da zastavite vsaj 3 potencialne modele, ki bi bili primerni za vaše poslovanje. Potem pa izbirajte med temi tremi tistega, ki bi bil najboljši tudi za vaše kupce in z njim tudi začnite.
Namig: Glejte na priložnosti na tržišču razmišljajte izven okvirjev tega, kaj že obstaja. Mnogo krat se izkaže, da zna dober poslovni model popolnoma spremeniti industrijo, v kateri se nahaja. Primer tega je Uber in Airbmb.
Nekaj popularnih poslovnih modelov:
Nabavna cena + marža: Tradicionalna prodaja
Takšen poslovni model je z nami že od začetka časa, kjer kupimo blago po nižji ceni (nabavna cena) in ga prodamo z malo ali bistveno višjo ceno (prodajna cena). Primeren za klasično trgovanje.
Brezplačno: Dobiček iz strani oglaševalcev)
Ta specifični poslovni model je popularen med ustvarjalci vsebin/ influencerji na Youtubu in TikTok-u, kjer lahko delijo svoje interese in strasti s svetom, brez, da njihovi uporabniki odštejejo cent za njihov “produkt” (Produkt je vsebina, ki jo ustvarjajo).
Priložnost za takšen model so prvotno ustvarila spletna mesta in portali, kjer je vsebina zastonj, so pa ustvarjalci vsebin kompenzirani iz strani oglaševalcev. Dober primer: ponovno Youtube, Facebook, Instagram, TikTok ipd.
Freemium: Plačljive premium storitve
Podjetja, ki ponujajo storitev se bodo odločila za takšen poslovni model kjer bodo osnovo storitve ponujali brezplačno. Dele storitev z največjo vrednoto pa bodo ponujala v zameno za plačilo. Največ krat vidimo rakšen poslovni model za storitve katera plačujemo iz meseca v mesec.
Članarina z manjšim vložkom na mesec
Premium izkušnja, za ceno le nekaj kav na mesec? Kje se lahko prijavim 🙂 Dober primer takšnega modela ima Netflix, AMZS (pomoč na cesti) ali pa kakšna zavarovalnica (brez čakalne vrste).
V zadnjem času se podjetja z vsebinami poslužujejo temu modelu kjer za manjšo mesečno premijo odstranijo nezaželene oglase iz svojih portalov (YouTube, Facebook ipd.)
Plačilo po količini: Količinski popusti
Ta model spodbuja kupce, da kupijo več saj tako prihranijo. Ta model je smiselen, kadar se produkti kupujejo masovno. Lahko se pa uspešno uporabi tudi v manjšem obsegu, na primer: kepice sladoleda: 1x = 1€, 5x = 4,5€.
Provizija/ obresti
Zelo pogosto uporabljen model v finančnem sektorju (Banke, Pošta Slovenije, PayPal, Stripe, Nes ipd. ), kjer si na podlagi transakcije podjetje zadrži majhen procent valute (največ krat 1-2 %). Enako velja tudi za dolg (terjatve), kjer si za posojilo na mesečni bazi podjetje dodaja obresti.
Osnovni produkt z plačljivimi dodatki
Z takšnim pristopom lahko nastopimo zelo dostopno saj si uporabniki sami sestavljajo storitev. Variabilnost je pa tudi nagrajena saj lahko uporabniki vstopijo v katerem koli cenovnem razredu. Odličen model, kadar ima produkt/storitev veliko variacij. Tako zmanjšamo izklicno ceno in damo priložnost uporabnikom, da odločajo, kaj bi želeli imeti.
Ponovna prodaja: Prodaja produktov z nizko življenjsko dobo
Prodaja produktov za enkratno uporabo bo vedno zelena saj je izdelkov, ki jih po uporabi ne moremo več koristiti veliko. V to kategorijo spadajo: britvice, plenice, hrana za živali, kozmetika ipd. Prednost takšnega modela je predvidljivost in povpraševanje. Je pa za veliko produktnih kategorij tudi veliko konkurence.
To je le nekaj popularnih poslovnih modelov. Obstaja še veliko drugih, ki so pa nekateri bolj kompleksni-enostavni, specifični za industrijo, produkte ali poslovna sodelovanja.
Dodaten nasvet
Ko boste raziskovali različne poslovne modele, boste potencialno prišli do točke, kjer je smiselno sprejeti več kot enega. To je popolnoma OK. Svojemu osnovnemu modelu lahko pripišemo podporni model, ki bo odpiral še dodaten kanal prihodkov.
Pazite le, da ne razredčite svojega fokusa do točke, kjer boste izgubite svojo osnovo. Priporočljivo je, da začnete le z enim ali dvema in naslednjo priložnost izkoristite, ko se vaše poslovanje nekoliko uteče.