Čestitamo ob prvem koraku na vaši samostojni poti podjetništva. Za vas smo pripravili obsežen vodič preko katerega boste nedvomno postavili zdrav in močen temelj za vaše podjetje. V kolikor pa bi imeli skozi proces kakšno vprašanje ali pa bi se vam kje zataknilo vam pa z veseljem pomagamo in damo kakšen nasvet ali pa vas le napotimo v pravo smer :) - Vid T.
Kot vse stvari v življenju ima tudi veliko, ugledno podjetje svoj skromen začetek, ki izhaja iz le ideje.
Želja po samostojni poslovni poti se največkrat se porodi iz hobija, zanimanja, znanja ali pa zaradi cenjenih spretnosti. Lahko se porodi v službi, ko nadrejeni ali morda vaši sodelavci neučinkovito, in po vašem pogledu, z napačnimi pristopi rešujejo izzive.
Morda pa je le napočil čas, ko ste se odločili postati sam svoj šef in ste se pripravljeni spopasti s silovitim tržiščem za vrtoglave dobičke. Ne glede na situacijo v kateri se nahajate, se vsako uspešno ali neuspešno podjetje začne s poslovno idejo.
Kaj pa dela poslovno idejo dobro ali slabo?
Kakšna je razlika med poslovno idejo, ki bo spremenila svet ali tista, ki bo za zmeraj ostala zakopana na tržišču?
Naše mnenje je, da ima vsaka poslovna ideja, ki izhaja iz pristnega interesa reševanja problemov in izzivov naših uporabnikov potencial, da je uspešna. Seveda so izjeme, kjer, na primer, če rešujemo problem, katerega si uporabniki ne želijo rešiti (ali pa za rešitev tega niso pripravljeni plačati) nimamo pravih pogojev, ki bi omogočale zdravo in konstantno rast podjetja.
Če ima vsaka poslovna ideja potencial biti uspešna, zakaj je potem toliko število podjetij, ki je neuspešnih? Zakaj ne obstaja več Applov ali pa Nikov širom sveta? Odgovor je izvedba.
Da povečamo možnosti uspešnega predora na tržišče, igra velik faktor proces po katerem postavimo temelje poslovanja. In v tem zapisu bomo pogledali prvi korak v večstopenjskem procesu razvoja uspešnega podjetja: Izbira poslovne ideje.
Tisti, ki poslovno idejo že imate lahko prve korake preskočite in svojo idejo testirate preko našega kriterija dobre poslovne ideje tukaj. Ostali pa lahko nadaljujete z naslednjim korakom.
Kako do seznama potencialnih poslovnih idej
V kolikor ste eden/a izmed tistih, katere še poslovna ideja ni srečala smo za vas pripravili nekaj popularnih načinov kako boste lahko sami generirali seznam potencialnih poslovnih idej. Do potencialne poslovne ideje lahko pridemo s pomočjo enega od naslednjih načinov:
Preko lastnih interesov ali zanimanja
Smo velik zagovornik tega načina, saj smo prepričani, da je bilo vsako izjemno uspešno podjetje produkt interesov in strasti, ki so izhajale globoko iz osebnega življenja.primer tega je podjetje Apple.
Dobro vprašanje bi bilo: Kje je vaš »gumb« za stanje, kjer se enostavno izgubite in uživate v tem, kar delate? Drugače postavljeno, zraven katere aktivnosti imate občutek, daj vam čas beži? Razmišljate lahko tudi o aktivnostih kot so pomivanje oblačil, sestavljanje omar, pospravljanje podstrešja ipd.
Za dobro poslovno idejo ni pogoj, da zajema vaš hobi. Določene aktivnosti so vam lahko potihoma zelo sproščujoče čeprav v prvi razmislek ne zgledajo tako zato dobro razmislite.
Izboljšanje obstoječega produkta ali storitve
Mnogo poslovnežev začne svojo poslovno pot tako, da na delovnem mestu prepozna priložnost izboljšave storitve ali produkta in to vizijo peljejo v svoje podjetje. Priložnosti za izboljšave pa ne rabite iskati le v svojem poklicu saj jih najdete veliko v vsakdanjem življenju. Iščite produkte/ storitve po katerih še imaste vedno kak korak dela ali pa je izkušnja z uporabo zelo po-povprečna (bi lahko bila boljša).
Na nov način (vzemi nekaj uspešnega in ga apliciraj na nekaj starega)
Ta primer se zgodi mnogokrat spontano, kadar smo deležni dobre storitve (produkta, ali storitve), ki je bil opravljen na nov ali zanimiv način. To svežino lahko vlijemo v drugo panogo in tako ustvarimo popolnoma novo izkušnjo za izbrano tržišče.
Kaj manjka (naštevanje lastnosti)
Ta način je tesno povezan z produktnim razvojem. Vzamemo produkt in ga raziščemo. Naštevamo njegove lastnosti in ko imamo seznam začnemo razmišljati o tem, kakšna lastnost/funkcija bi šre dodatno izboljšala izkušnjo.
V čevlje uporabnika (želje, bolečine, prepreke, emocije)
Do ideje lahko pridemo tudi iz nasprotne smeri in sicer iz strani uporabnika. Tudi ta način močno spodbujamo, saj so rešitve bistveno bolj usmerjene na reševanje specifičnih izzivov kupcev, kot na dobičkonosnost ideje (kar po našem mora biti posledica dane vrednote v življenju uporabnika). Težave drugih boste ujeli tako, da se boste ozrli okrog sebe in samo opazovali ter poslušali ljudi.
Druga metoda je tudi, da pobrskate po spletu za raznimi forumi, blogi ali videi, kjer ljudje izpostavljajo teme, sprašujejo in iščejo rešitve za svoje težave. Poslovne ideje so le korak vstran, saj jih lahko dobite že samo tako, da si vzamete čas in samo poslušate ljudi ter sebe.
Namig: dobra analiza za sveža podjetja (Startup) ali grajenje idej za le-tega, je analiza SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). To je analiza, pri kateri poudarite: prednosti, slabosti, priložnosti ter nevarnosti izdelka/ storitve, ki jo želite lansirati. Čeprav je le poslovna ideja, vam lahko da pravilne smernice, motivacijo in morda razkrije tudi kakšno priložnost, na katero ne bi pomislili sami.
5 glavnih kategorij, v katerih lahko vaša poslovna ideja živi
Vaše podjetje/ organizacija lahko posluje v enem od petih kategorij. Ni pa izvzeto, da seže ali se kasneje razvije tudi v eno izmed drugih. Za prvi korak pa toplo priporočamo, da se osredotočite le na eno kategorijo.
- Potrošniki (B2B): Prodaja končnim strankam – splošno velja, da je več prodaje z manjšimi zaslužki
- Podjetja (B2B): Prodaja podjetjem – manj prodaje in višje cenovni nakupi
- Distribucija: tehnično kompleksno za izpeljati z visokimi vložki
- Vlada
- Raziskave in razvoj
Popularne vrste digitalnega poslovanja
Ko se poslovna ideja izbira je vrsta ali tip poslovanja veliko krat že znana saj gre za način dodajanje vrednote svojim uporabnikom. In ker se pogovarjamo o digitalnem podjetništvu smo pripravili kratek seznam najbolj popularnih vrst poslovanja:
Opravljanje storitve
Odlično za začetke, saj je največji vložek vaš čas in orodja, ki ga za opravljanje storitve potrebujete.
Tukaj so marže veliko krat bistveno večje kot v prodaji, je pa potrebno v enačbo dodati tudi skrite stroške (prevoz, članarine, vrednost orodja in podobno), čas za realizacijo (kako dolgo traja, da opravite storitev) in “življenjsko” dobo kupca (kdaj bodo ponovno potrebovali vaše storitve).
Ecommerce – prodaja preko spleta
Je klasična prodaja preko spleta. Tukaj je začetna investicija večja, saj je potrebno razviti vsaj spletno trgovino in narediti zaloge produkta-ov, ki jih boste preko spletne trgovine prodajali.
Potrebovali boste osnovno spletno trgovino, dobro razumevanje problema, katerega boste s produkti reševali in nekaj časa, da boste vse skupaj vzpostavili. Ko boste imeli vse potrebno, pa preko marketinga iščete produkte z največjim ROAS (Povratek na reklamo).
Naš nasvet: Za tiste, ki ste na začetku svoje poti in se prvič srečujete s prodajo produktov preko spleta je naš nasvet, da začnete ozko – izberite le en specifični problem, ki ga boste reševali (Na primer: Boleč hrbet ljudi, ki delajo v pisarni) in začnite s le kopico izdelkov.
Vaša naloga je, da ugotovite kaj so tisti produkti, ki vam prinašajo največ prihodka in kasneje ponudbo razširite. Bolj specifičen problem boste reševali, večjo avtoriteto boste nosili pred vašo konkurenco.
Dropshipping
Enostavno povedano je pobiranje naročil, ki jih vaš dobavitelj potem realizira in vi zaslužite s % provizije od prodaje. Super za začetke, saj začetnega vložka zraven spletne trgovine in marketinga ni.
So pa marže občutno manjše, kot če bi prodajali produkte iz svoje zaloge. Ponovno boste potrebovali vsaj osnovno spletno trgovino (lahko tudi pristajalno stran), dobro idejo o problemu, katerega boste s produkti reševali in nekaj časa, da boste vse skupaj vzpostavili.
Ko boste imeli vse potrebno, pa preko marketinga iščete produkte z največjim ROAS (Povratek na reklamo).
Posredništvo oz. affiliate marketing
Preko tega modela smo plačani, ko pripeljemo kupca na stran in ta v roku 30 dni opravi na prodajalčevi strani nakup. Je enako kot dropshipping, zelo prijazna začetnikom, saj razen vzpostavitve osnovnih sistemov ni večjih začetnih investicij.
Ljudi lahko na stran pošiljate preko nekaj različnih kanalov kot so: lastna stran, osebni blog, vlog (video blog) ali pa preko emailov. Ponavadi so marže nekoliko manjše kot pri drugih vrstah prodaje, ampak vam omogočajo veliko večjo fleksibilnost in kreativnost, da očarate svojo publiko.
Namig: Ljudje se velikokrat odločajo za osebni brand vs. osebno znamko, kadar se odločajo za posredništvo. To vidimo predvsem na Youtubu ali pa influencerji na drugih platformah kadar promovirajo njihove kode popusta ali pa affiliate povezavo.
Spletne tržnice (Amazon FBA, Ebay, Etsy, Facebook, Aliexpres ipd. )
Prodaja na spletnih tržnicah je podobna kot prodaja preko klasične Ecommerce trgovine le z razliko, da ne potrebujete svoje spletne trgovine in ne rabite voditi svojega marketinga. Izkoristite lahko že obstoječo platformo za prodajo svojih izdelkov.
Prednost je zagotovo ta, da že imate na voljo maso ljudi, ki se potencialno zanimajo za vaše produkte. Konkurirate pa z vsemi ostalimi na tisti platformi. In veliko krat, ko imamo veliko številko enakih (dovolj podobnih) produktov, se začne bitka cen. Tam pa prav, ne zasluži nihče.
Infoprodukti
Enostavno povedano: prodaja znanja v raznih oblikah: e-knjige, spletne učilnice, mentoriranja, kotrolne liste ipd. Za začetek je potrebno velik vložek časa, vzpostavitve sistemov in velikokrat tudi znanja, da lahko začnete.
Ima pa bistveno prednost pred drugimi metodami, saj ko imate produkt razvit, ga lahko brez vložka prodajate še neštetokrat. Vsekakor je primeren za osebe, ki imajo veliko uporabnega znanja na svojem področju in obstaja tudi velika masa ljudi, ki to znanje tudi ceni in bi se ga rada priučila.
Vprašanja, kot kriterij kakovosti poslovnih idej
Kakovostna poslovna ideja ima nekaj specifičnih lastnosti, katere lahko hitro ocenimo z nekaterimi ključnimi vprašanji. Ta na lahko zelo zgodaj že razkrijejo morebitne omejitve nadaljnjega poslovanja.
Ali je lahko dolgoročno tržno uspešna in relevantna? (Iščete DA)
Zanima nas ali bomo gradili svoje poslovanje v dovolj velikem tržiču, da lahko ostane obstojo. Idealno izbiramo tržišče, ki je veliko in raste.
Vzemimo za primer tržišče vinilskih plošč. Tržišče še obstaja je pa vedno manj relevantno skozi leta.
Jo je mogoče izvesti / imamo dovolj razpoložljivih sredstev? (Iščete DA)
Preden se odločite za poslovno idejo, kateri boste sledili, razmislite “čez palec”, koliko sredstev (čas, denar, ljudi ipd.) boste potrebovali za uspešno izvedbo. Dobro merilo je, da je izvedljivo in je tudi malo zastrašujoče, saj je to je pokazatelj, da je vaša ambicija dovolj velika.
V kolikor kaže, da zna biti vložek previsok, ampak bi idejo vseeno radi realizirali, je smiselno razmisliti o potencialnem partnerstvu z zunanjim podjetjem.
Iskali bi podjetje, ki je na tržišču že uveljavljeno in ima infrastrukturo, ki bi bila potrebna za izvedbo vaše ideje. Možnost imate tudi produkt/storitev patentirati in patent kasneje prodati za lep zaslužek.
In ko se pogovarjamo o izvedbi, preverite tudi ali obstajajo kakšne pravne omejitve/ pogoji za realizacijo vaše ideje.
Ima poslovna ideja dovolj prostora za rast? (Iščete DA)
Vprašajte se, kako veliko lahko podjetje postane. Kakšen je njegov potencial rasti, ko bo poslovanje zares zacvetelo. Vsako uspešno podjetje pride slej kot prej do omejitve koliko lahko zasluži. Glejte, da se ne omejujete na danes, saj lahko jutri prinese več, kot bi si lahko predstavljali.
Rešuje dovolj dominanten problem uporabnika? (Iščete DA)
Ljudje ne plačujejo za rešitve bolečine, ki na njih ne vplivajo. Žejen popotnik bo pa dal tudi spodnje hlače iz sebe, da bo popil požirek vode. Vprašanje se postavi ali bodo kupci bili pripravljeni plačati za vašo rešitev?
Ali obstaja na tržišču že obstoječa rešitev, ki rešuje problem, ki ga rešuje vaša poslovna ideja?
Slaba ideja je na nasičeno tržišče predstaviti rešitev, ki je enaka ali zelo podobna vsem drugim. Če je na tržišču problem nadpovprečno rešen je mogoče smiselno razmišljati o sorodni kategoriji ali o drugem poslovnem modelu.
Opomba: V kolikor rešitve še ni pa morate biti pozorni na razvitosti ciljnega tržišča. Rešitve, ki so popolnoma nove in ne testirane, nepriznane in nepoznane uporabnikom, zahtevajo večjo začetno investicijo za predor, saj je tržišče še potrebno poučiti o novem produktu.
Kljub vrednosti, ki ga nosi se ljudje radi odločajo za bolj varno izbiro.
Ali se naša ponudba jasno in dovolj izrazito razlikuje od obstoječih alternativ, ki že obstajajo na tržišču? (Iščete DA)
Kot že rečeno, je za dolgoročni uspeh potrebno biti drugačen od svoje konkurence. Ne le po izgledu ali komunikaciji, ampak po sami ponudbi oz. vrednosti, ki jo ustvarjamo. Pomembno pa je tudi, da je ta konkurenčna prednost cenjena, torej, da prinaša kupcem neko dodano vrednost.
Namig: Veliko lažje boste prodrli na tržišče, če se osredotočite na le en problem, eno ciljno skupino ali en tip produkta. Temu pravimo mikro tržišče oz. “Microniching”. Veliko lažje boste uspešni na mikro nivoju in ta uspeh počasi nadgrajevali in širili do točke, kjer boste na poziciji pokriti celotno kategorijo / industrijo.
Primer: Začnemo s prodajo uteži. Ko postanemo znani in imamo pozitiven denarni pritok, dodamo k ponudbi še stojala, klopi itd. Do točke, kjer ponujamo vse za fitnes.
Lahko konkurenca zlahka replicira to razliko? (Iščete NE)
Podjetništvo je boj za preživetje. Pogosto se dogaja, da konkurenca idejo novo ustanovljenega podjetja hitro vidi kot potencialno in jo adaptira v svoj poslovni model.
In ko se zgodi to, zgubi to novo ustanovljeno podjetje edino konkurenčno prednost in tako postane še ena izmed “kopij” že obstoječe rešitve (čeprav je bilo prvo!).
Naš nasvet je, da se že v začetku postavite na pozicijo, katere drug ne more zlahka zasesti.
Dodajate kupcem konkretno vrednost s svojo konkurenčno prednostjo? (Iščete DA)
Najbolj dolgoročno uspešna podjetja dajejo ogromno vrednoto svojim uporabnikom. Naš nasvet je, da v zgodnjih fazah (in seveda tudi kasnejših) gradite vrednoto, ki jo s svojimi produkti/ storitvami dajete uporabnikom. Več vrednote, ki jo lahko ustvarite večji bo uspeh.
Ste navdušeni nad idejo? (Iščete DA)
Resnica je, da je lansiranje novega podjetja težko. Zraven veliko nadur, neprespanih noči in skrbi je bistveno težje vztrajati ob delu, ki nam ni pisano na kožo, oz. katero nas ne navdušuje. Zato je vsaj pri prvem podjetju zagotovo bolje vzpostaviti poslovanje nad nečim, kar nas osebno navdušuje.
Povzetek
Najprej ustvarimo velik seznam poslovnih idej na podlagi ene ali večih metod generiranja idej. Zberimo 3 poslovne ideje, ki se nam zdi najbolj relevantne nam. Za vsako razmislim, v kateri od petih kategorij bo poslovna ideja/ podjetje živelo.
Ko smo se odločili, vsako od teh ocenimo preko vprašanj na palec. V kolikor je po kriteriju več idej, ki so potencialne izberite tisto, ki rešuje največjo bolečino največim ljudem.
To idejo lahko zabeležimo za naslednji korak. V kolikor se nobena od idej ne izide, super! Izberemo naslednjo idejo in ponovimo proces ali pa se vrnemo nazaj k generaciji svežih idej. Tudi to je del procesa 🙂
Namig: Zgodi se, da se na idejo instantno emocionalno navežemo v takšni meji, da začnemo racionalizirati, zakaj pa bi lahko bila uspešna na podlagi zgolj lastni naklonjenosti.
Kot smo rekli, je lahko vsaka ideja do neke mere uspešna, želimo pa izbrati idejo, ki maksimizira potencial uspešnosti. Zato vam svetujemo, da skozi svojo poslovno pot dajajte večjo težo poslovni smiselnosti kot na emocionalni.
Zdaj, ko imamo konkretno poslovno idejo jo je potrebno dalje razviti. Preveriti je potrebno ali že bostaja izbrana rešitev in bolje spoznati osebe, katerim probleme rešuje.
In če bi se izkazalo skozi tržno raziskavo, da pa vseeno nima smisla z izbrano poslovno idejo nadaljevati vas naj ne bo strah le to zavreči in stopiti nazaj na prvi korak. Kasneje je to težje ali pa včasih celo ne mogoče narediti.