Pot do zdaj: Na podlagi poslovne ideje smo naredili analizo trga in sestavili poslovno strategijo podjetja (glej: "poslovna strategija") ter se odločili za poslovni model (glej: “poslovni model”).
Naslednji korak v lansiranju novega podjetja je razvoj njegovega imena. To je eno izmed redkih stvari, ki se skozi leta nebo spreminjala zato si je smiselno prihraniti nekaj glavobolov in razviti zadevo pravilno.
Po izbranem imenu bomo strnili vso dosedanje delo v enem dokumentu, ki nam bo skozi leta služil kot rdeča nit (glej: “poslovni načrt“).
Zakaj razvijati ime podjetja?
Veliko krat bodo uporabniki spoznali vaše podjetje popolnoma brez konteksta le, da bodo slišali ime podjetja. In to je prvi stik, ki ga bodo imeli z vašim podjetjem.
Kak občutek bodo imeli ali bodo imeli težave izgovoriti/pisati in seveda si zapomniti vaše ime podjetja bo direktno vplivalo na to, kako predstavo bodo imeli še preden vas bodo spoznali.
Star rek pravi: Prvi vtisi so za zmeraj. In ravno zato je izrednega pomena, da vložimo nekaj časa in energije v imenovanje vašega novega uspešnega podjetja.
Zavedamo se, da je imenovanje emocionalen proces (imenujemo svoje igrače, ljubljenčke, mogoče avto, otroka). In koliko je sentiment pomemben je na dolgi rok bistveno bolj pomembna poslovna uspešnost vašega podjetja.
Posebej takrat, ko podjetje preraste in niste sami del zgodbe temveč je podjetje zgodba vaše interne ekipe in število zunanjih uporabnikov, ki (upajo), da bodo z njim interacirali na dnevni bazi.
Zato poglejmo najprej, kakšne vrste imen dejansko poznamo:
Kategorije imen podjetij
Ime kot ime osebe: so imena podjetja, ki nosijo ime ali priimek resnične osebe (največ krat ustanovitelja). Prednost takšnega imena je, da je dejansko ime/ priimek. Slabosti takšnih imen je pa ponovno, da je potreben vložek za asociacijo imena s storitvijo, ki jo opravljate.
Primer imen: Ford, Tesla, McDonald, Disney
Deskriptivno ime
So imena, ki opisujejo s čem se podjetje ukvarja in ali njihovo lokacijo. Takšna imena povejo osebi, ki ga še ne pozna veliko o tem s čim ali kje podjetje posluje. Slabost takšnega imena je v registraciji in zaščiti saj se veliko krat zgodi, da jih ni mogoče zaščititi (trademark)
Primer diskriptivnega imena: Golf klub, Športno društvo Maribor, Knjižnica Ljubljana ipd.
Asocijacijska imena
So imena, ki namigujejo, asociirajo ali uporabljajo metaforo za to kaj delajo. Veliko krat se uporabljajo tudi dve že poznani besedi združeni v eno (Face-book, Ray-Ban) Njihova prednost je vsekakor to, da povejo uporabniku s čem se ukvarjate. So veliko krat tudi zapomljiva sploh, če je ime sestavljeno kreativno.
Primer asicijacijskega imena: Snap Chat, Face time ipd.
Izmišljeno ime
So imena, ki še ne obstajajo na tržišču, slovarju ali v svetu. So po večini zelo enostavno za registrirat (™, domene, družbena omrežja ipd.) imajo pa slabost kjer je potreben vložek za poduk tržišča saj ljudje ne razumejo za čem ime podjetja stoji.
Dodatna stvar, ki jo je potrebno paziti je, da nima v kakšnem jeziku negativnega prizvočja (se zelo podobno sliši kot nekaj negativnega).
Primer izišljenih imen: Google, Pinterest, Kodak, Skype ipd.
Izposojena imena
So imena, ki že obstajajo (v slovarju ali svetu) ampak se uporabljajo za imenovanje produkta/podjetja/blagovne znamke. Prednost takšnega imena je, da je hitro zapomljivo (v kolikor je nekaj enostavnega) in ljudje lahko podjetje povežejo z nečim kar že poznajo.
Takšen tip imena daje priložnost, da podejte poveže z lastnostjo imena. Primer je podjetje Nord face (Severna stena je znana med alpinisti, da je bolj nevarna), ki stoji za kakovostno pohodniško opremo.
Primer izposojenega imena: Apple, Amazon, Red Bull, Nord face ipd.
Tuja izposojena imena
Enako kot za prejšnjo velja za tuja izposojena imena, ki nosijo besede it tuje države. Prednost takšnih imen je, da se lahko slišijo eksotično in zelo kreativno – nenavadno. Lahko imajo željen prizvok ne glede na to kaj dejansko pomenijo.
Je pa vedno smiselno izbirati imena, ki živijo v podobni panogi ali pa namigujejo na nekaj pozitivnega kot to delajo asocijacijska imena.
Primer tuje izposojenih imen: Samsung (tri zvezde), lego (dobro se igraj) ipd.
Akronim
So imena katera sestavljajo kratice daljšega imena. Takšno ime podjetja je najbolj smiselno prevzeti kot strateška poteza kadar na primer želimo uveljavljenemu podjetju povečati dostopnost ali pa širiten podjetja na nov trg.
Iz vidika znamčenja bi za popolnoma nova podjetja takšna imena odsvetovali saj poznati kaj kratica pomeni, pomeni, da bi oseba morala podjetje predhodno poznati.
Primeri akronim imen: KFC, IBM, KBM ipd.
Kako razviti ime podjetja?
Kakšno pa mora biti ime podjetja ali blagovne znamke? Dobro ime ima lastnost, da je zapomljivo, enostavno za izgovoriti in napisati. Je kratko, in ne zapleteno. Ima familiar prizvok, ki spominja na nekaj pozitivnega. Dobra imena podjetij ne opisujejo ampak stojijo za velikimi idejami. Nagovrajajo emocije in želje njihovih uporabnikov.
Ime podjetja lahko razvijemo skozi proces raziskovanja in eksperimentiranja. Pravo ime lahko najdemo včasih po 10, 50 ali pa 150 verzijah zato si za ta korak le vzamite čas in razvite ime katero se bo skozi desetletja dobro obdržalo.
Naš pristop iskanja imen je zbiranje inspiracije, ustvarjanje velikega števila verzij in skozi kriterij izločanje verzij, ki so manj ustrezne kot druge.
Najprej potrebujemo kup ključnih besed, ki bodo služile kot naša izhodiščna točka. Razmišljajte: industrija, pridobitve, želje, produkt/ storitev in po možnosti izrazi, ki so na nek način povezani s vašim podjetjem/ poslovanjem (ideologija, smernice,).
Primer: Izdelovalec naravnih sokov – Sokovi, , napitki, naravno, zdravo, okusno, z ljubeznijo.
Za vsako od teh besed boste ustvarili miselni vzorec katerega boste razvijali do točke, kjer se bo tok idej ustavil (Naš nasvet: ko nimate več ideje se prisilite zapisati še 10 ne glede na kakovost ideje).
Miselni vzorec razvijate ponovno preko asocijacij: Rastlina > zeleno > ekološko ipd. Sonce > vročina > znoj > vzdržljivost ipd.
Potem nadaljujte na drugo besedo. Naredite to za vse izbrane izraze. Ko imate izčrpen seznam besed lahko začnete te besede sestavljati, izbirati, spreminjati in z njimi eksperementirati.
Tukaj prepustite svoji domišliji prostora in se ne omejujte na kakovost ali smiselnost. Cilj je da kreativnost teče saj lahko le tako pridete do kakovostnih idej.
Skozi proces boste našli našteto potencialnih imen, ki pa jih na koncu spustite skozi sito. Kot kriterij za kakovost smo spodaj pripravili nekaj vprašanj, ki vam bodo pomagala izločiti slaba imena in prepoznati dobra.
Vprašanja kot kriterij kakovosti imena podjetja
- Je intuitivno?
- Je strateško?
V kolikor boste sestavljali ime podjetja ali uporabili metafore je zagotovo smiselno v imenu povzeti morda končni izid ali vaše poslanstvo v imenu. Namesto Parketko razmišljajte Primatla (vsak bi želel super položena tla). Namesto Diamantko razišljajte Briljamant (vsak bi želel briljanten dijamant). - Zajema duh poslovanja?
Je ime povezano oz. primerno za to z čem se ukvarjamo? Bodite pozorni na indrustrijo in imejte v mislih katere osebe bodo to ime slišale. - Odvisno od industrije, lahko izbirate imena ki imajo bolj močen-robusten prizvok za industrijsko področje medtem ko boste za prodajo otroških igrač zagotovo izbrali ime z bolj igrivim in nežnim prizvokom.
- Ga je enostavno izgovoriti?
Pozorni smo, da črke lepo tečejo in se ne zatikajo. Izogibamo se imen, ki po zaporedju nosijo težko povezujoče črke. Spomnite se stavka: Klop pot klopljo. Ime mora steči tako rečkoč iz jezika brez večjega napora in pri izgovorjavi mora biti tudi spevna.
- Je ime zapomljivo?
Velik faktor zanimljivosti je če ime podjetja vsebuje ponavljajoče zvoke ali se pa rima. (Primer: Tik-Tok, Adi-das, Sam-sung, Coca-Cola ali lokalni primeri Pa–pa–gajo, Jack & Joe). - Ko ga slišiš, ga je intuitivno napisati?
Dobro ime zna napisati vsak ko ga že en krat sliši. Slab signal je kadar izgovorimo ime in uporabnik ne ve ali se ime napiše z “d” ali “t”; pišemo “iks” ali uporabimo črko “x”. - Ima negativno konetacijo ali prizvok v nativnem ali kakšnem tujem jeziku?
Možnost je, da najdemo odlično ime, ki ustreza vsem kriterijem. Po lansiranju pa ugotovimo po odzivu ljudi, da je zelo podob nečemu negativnemu ali pa neprimernemu. Zato je vredno razmišljati ali bi ime lahko zvenelo kot nekaj kaj nebi smelo.
Ime podjetja uporabite v pogovornih stavkih:
Grem k _.
Iz _ so me klicali.
Kupil sem ga/jo v _.
Priporočam/ obiskujem _.
Nikoli se ne naveličam _.
Uporabite ga tudi v industrijskih stavkih:
Pokličite _.
Dobavljamo pri _.
Storitev nam opravlja _.
Naš namig: Ko imate nekaj favoritov probajte odločitev prespati in odločitev sprejmite s svežim pogledom. Veliko pomaga tudi se o imenu pogovarjati s kakšnim prijateljem ali partnerjem. Tako boste dobili bolj pristen občutek o kakovosti imena.
Ko boste izbrali pravega kandidata preverite je smiselno tudi preveriti podjetja in domene ali z tem imenom že obstaja. V kolikor imate srečo registrirajte domeno in družbene profile izbranega imena.